نماز
تازه ترین مطالب درباره ی نماز

نمازهاي مستحبي
 
 
 
 
 
احكام نمازهاي مستحبي
 
نافله هاي شبانه روز
 
نماز جماعت
 
نماز ايام هفته
 
نماز شب
 
نماز غفيله
 
نماز جمعه
 
نماز جعفر طيار
 
نماز عيد فطر
 
نماز عيد غدير
 
نماز زيارت معصومين(ع)
 
نماز چهارده معصوم(ع)
 
نماز امام زمان(عج)
 
نماز هديه به معصومين(ع)
 
نماز استغفار و توبه
 
نماز استغاثه
 
نماز براي آمرزش گناهان
 
نماز باران (استسقاء)
 
نماز رفع گرفتاري
 
نماز اموات و نماز وحشت
 
نماز شكر
 
نماز زفاف
 
نماز رفع فقر و تنگدستي
 
نمازهاي مشترك هر ماه
 
نمازهاي ماه رجب
 
نمازهاي ماه شعبان
 
نمازهاي ماه رمضان
 
نمازهاي ماه شوال
 
نمازهاي ماه ذي القعده
 
نمازهاي ماه ذي الحجه
 
نماز ماه صفر
 
نمازهاي ماه جمادي الثاني
 
نمازهاي ماه ربيع الاول

 

براي دستيابي به اطلاعات بيشتر درمورد هر يك از موارد جدول بر روي ان كليك كنيد.

منبع:www.andisheqom.com

 

نمازهاي مستحب 
نمازهاي مستحب

منبع: سايت انديشه قم

مسأله 764 : نمازهاي مستحبي زياد است و آنها را نافله گويند و بين نمازهاي مستحبي به خواندن نافله‌هاي شبانه روز بيشتر سفارش شده و آنها را در غير روز جمعه سي و چهار ركعتند كه هشت ركعت آن نافله ظهر و هشت ركعت نافله عصر و چهار ركعت نافله مغرب و دو ركعت نافله عشا ويازده ركعت نافله شب و دو ركعت نافله صبح ميباشد و چون دو ركعت نافله عشا را بنابر احتياط واجب بايد نشسته خواند ، يك ركعت حساب ميشود . ولي در روز جمعه بر شانزده ركعت نافله ظهر و عصر ، چهار ركعت اضافه ميشود .
 


مسأله 765 : از يازده ركعت نافله شب ، هشت ركعت آن بايد به نيت نافله شب و دو ركعت آن به نيت نماز شفع و يك ركعت آن ، به نيت نماز وتر خوانده شود . و دستور كامل نافله شب در كتابهاي دعا گفته شده است .
 


مسأله 766 : نمازهاي نافله را ميشود نشسته خواند ، ولي بهتر است دو ركعت نماز نافله نشسته را يك ركعت حساب كند ، مثلا كسيكه ميخواهد نافله ظهر را كه هشت ركعت است نشسته بخواند ، بهتر است شانزده ركعت بخواند و اگر ميخواهد نماز وتر را نشسته بخواند ، دو نماز يك ركعتي نشسته بخواند .
 


مسأله 767 : نافله ظهر و عصر را در سفر نبايد خواند ولي نافله عشا را به نيت اين كه شايد مطلوب باشد ميتواند بجا آورد .
 

وقت نافله‌هاي يوميه

مسأله 768 : نافله نماز ظهر پيش از نماز ظهر خوانده ميشود و وقت آن از اول ظهر است تا موقعي كه آن مقدار از سايه شاخص كه بعد از ظهر پيدا ميشود ، به اندازه دو هفتم آن شود ، مثلا اگر درازي شاخص هفت وجب باشد ، هر وقت مدار سايه‌اي كه بعد از ظهر پيدا ميشود به دو وجب رسيد ، آخر وقت نافله ظهر است .
 


مسأله 769 : نافله عصر پيش از نماز عصر خوانده ميشود و وقت آن تا موقعي است كه آن مقدار از سايه شاخص كه بعد از ظهر پيدا ميشود ، به چهار هفتم آن برسد و چنانچه بخواهد نافله ظهر يا نافله عصر را بعد از وقت آنها بخواند ، بهتر است نافله ظهر را بعد از نماز ظهر و نافله عصر را بعد از نماز عصر و بنابر احتياط واجب ، نيت ادا و قضا نكند .
 


مسأله 770 : وقت نافله مغرب بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا وقتي كه سرخي طرف مغرب كه بعد از غروب كردن آفتاب در آسمان پيدا ميشود از بين برود .
 


مسأله 771 : وقت نافله عشا بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است و بهتر است بعد از نماز عشا بلا فاصله خوانده شود .
 


مسأله 772 : نافله صبح پيش از نماز صبح خوانده ميشود و وقت آن بعد از گذشتن از نصف شب به مقدار خواندن يازده ركعت نماز شب است ، ولي احتياط آن است كه قبل از فجر اول نخوانند مگر آن كه بعد از نافله شب بلا فاصله بخوانند كه در اين صورت مانعي ندارد .
 


مسأله 773 : وقت نافله شب از نصف شب است تا اذان صبح و بهتر است نزديك اذان صبح خوانده شود .
 


مسأله 774 : مسافر و كسي كه براي او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند ، ميتواند آنرا در اول شب بجا آورد .
 

نماز غفيله

مسأله 775 : يكي از نمازهاي مستحبي نماز غفيله است كه بين نماز مغرب و عشا خوانده ميشود . و وقت آن بعد از نماز مغرب است تا وقتي كه سرخي طرف مغرب از بين برود و در ركعت اول آن ، بعد از حمد بايد به جاي سوره اين آيه را بخوانند : و ذاالنون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر عليه فنادي في الظلمات ان لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين فاستجبنا له و نجيناه من الغم و كذلك ننجي المؤمنين . و در ركعت دوم بعد از حمد بجاي سوره اين آيه را بخوانند : و عنده مفاتح الغيب لايعلمها الا هو و يعلم مافي البر و البحر و ما تسقط من ورقة الايعلمها و لاحبة في ظلمات الارض و لارطب و لا يابس الا في كتاب مبين و در قنوت آن بگويند : اللهم اني اسألك بمفاتح الغيب التي لايعلمها الا انت ان تصلي علي محمد و آل محمد و ان تفعل بي كذا و كذا ، و بجاي كلمه كذا و كذا حاجتهاي خود را بگويند ، وبعد بگويند : اللهم انت ولي نعمتي و القادر علي طلبتي تعلم حاجتي فأسألك بحق محمد و آل محمد عليه و عليهم السلام لما قضيتهالي.




تاریخ: دو شنبه 21 آبان 1390برچسب:,
ارسال توسط توحید علی زاده

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 8
بازدید کل : 15900
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1